Uue meedia komponent ning selle mõju mõnele valdkonnale (14.02. - 21.02.2020)

Käesoleva nädala ülesandeks on kirjutada ühest uue meedia komponendist ning selle mõjust oma valdkonnale. Mina valin selleks komponendiks blogid ehk ajaveebid, küllap sellepärast, et selle vormiga olen ma ise rohkem kokku puutunud (nii ise blogi pidades kui teiste blogisid jälgides).

Blogi pidamise järsk kasv käesoleva sajandi algusest saadik on olnud nii kiire, et isegi mina, kes ma aega enne blogimist ei mäleta, olen tähele pannud antud valdkonnas muutunud tendentse. Oma varasemast lapsepõlveajast mäletan ma peamiselt inimeste isikliku elu teemal loodud kirjutisi. Oli väga põnev lugeda, kes millega elus toime peab tulema, mis on rõõmud ja huvid ja kuidas inimesed oma aega sisustavad. Sedalaadi blogid olid minu tutvusringkonnas populaarsed just põhikooliaegu, eks ikka vist sellepärast, et selles vanuses oli huvi teiste inimeste vastu ja vajadus end kõigiga võrrelda vast kõige suurem. Pidasin isegi sel ajal blogi ja praegu järgi lugedes on omamoodi lõbus ja samas veider lugeda, mida kõike sinna kirja sai pandud. Pidasin sedalaadi blogi siiski vaid iseendale, privaatsussätted said seadistatud nii, et kõrvalised isikud seda lugeda ei saaks.

Nüüd, pea 10 aastat hiljem, olen märkama (või ise rohkem huvi tundma) hakanud hoopis teist laadi blogisid. Kui selle nädala ülesandes oli toodud inspiratsiooni näiteks, et kuidas ajaveebid mõjutavad massimeediat, siis mina leian erinevust natuke teisest valdkonnast (kuigi ka need mõjutavad omal viisil massimeediat) - nimelt kokandus ja reisimine (kuigi neid valdkondi on kindlasti veel).

Olen täheldanud nii enda, kui minu pere ja tutvusringkonna juures, et kui on vaja välja mõelda, mida mõneks tähtpäevaks (või kasvõi lihtsalt perele õhtuks) süüa teha, siis ei liigu käsi mitte enam kokaraamaturiiuli poole, kuhu (vähemalt meie peres) aastakümnete vältel on kogunenud kümnete viisi parimaid kokaraamatuid, vaid hoopis arvuti järele, kus vastav soov otsingusse lüüakse ning sealt valikuid tehakse. Kuigi otsingutulemusi tuleb nii Toidutarest, kui mujalt, kipub lõplik valik siiski langema mõne blogija loodud toiduretseptide blogi kasuks. See on omalaadne viis retsepte jagada, sest lisaks mustvalgetele koostisosadedele ja kokkusegamisõpetusele leiab sealt ka pilte ning nippe ja trikke, kuidas asja õigesti ja paremini teha. Seda isegi mitte ainult blogiomaniku enda poolt, vaid ka kommentaarides. Tihtilugu leiab sealt võimalusi üht või teist koostisosa asendada või toidutegijate kogemusi antud roa valmistamisel. Nendest on teinekord rohkemgi kasu, kui lihtsalt retsepti järgi otsustamisel. 
Mul pole tegelikult aimugi, kas ja kui palju see on mõjutanud nt kokaraamatute müüginumbreid, kuid vähemalt ise olen küll märganud, et kuigi retseptiraamatuid on raamatupoodides riiulite kaupa, ei osta sõbrad-tuttavad neid enam kuigi suure innuga. Kui just mingit erilise niššiga toodet ei leia. 

Teine valdkond, kus sarnast mõju täheldanud olen, on reisimine ja turism. Enda hiljutisest kogemusest võin öelda, et kuigi reisiplaani paika pannes saab läbi uuritud mitmeid turismilehekülgi (peamiselt TripAdvisor), peab lõpliku valiku tegemise jaoks leidma mõne samast asukohast kirjutava blogi. Sealt saab samamoodi leida kogemusi ja nõuandeid erinevate vaatamisväärsuste külastamiseks ning lisaks ka vähemtuntuid kohti, mis enamasti isegi vahvamad on, kui kommerts-turismiatraktsioonide külastamine. Huvitav on lugeda ka erinevate inimeste arvamuste ja seikluste kohta. On näha, et noored suhtuvad turismi veidi teistmoodi kui vanad, ning selle pealt on lihtsam ka nt perereise planeerida. Kui on vaja minna lastega, uurid mõne pere blogist, kui kahekesi kaaslasega, siis mõne paari blogist. Informatsiooni relevantsus on tunduvalt parem, kui kuskile lisatud tärnide arv ja soovitused.
Lisaks on reisiblogisid alati huvitav lugeda ka siis, kui ise parasjagu kuskile minemas ei ole. Saab enda igapäevaelust välja ning inspiratsiooni ka oma järgmisteks sihtkohtadeks.

Comments

Popular posts from this blog

(Tuntud) IT-juhid (27.03. - 03.04.2020)

Teistmoodi IT (24.04. - 01.05.2020)

3 IT-lahendust, millest ei saanud seda, mida sooviti (31.01. - 07.02.2020)