IT proff Eestis (20.03. - 27.03.2020)

Sel nädalal liikusime juriidilistelt teemadelt rohkem filosoofilisemate poole. Nimelt üritasime defineerida IT proffi ning professionaalsust üleüldiselt. Koduseks ülesandeks oli kirjutada tänapäeva Eesti IT proffiks olemise eeldusi, omadusi ja oskusi. Siin on minu valik:

Eeldused

Esimeseks eelduseks tahaksin tuua hariduse. Klassikalises mõttes muidugi ülikooliharidus vähemalt bakalaureuse tasemel, kuid mulle tundub, et üha rohkem hakkavad IT proffide alla kvalifitseeruma ka isikud, kellel vastav ametlik haridus puudub, kuid kes on oma vabast ajast ja huvist antud valdkonnaga tegelenud ning on selles üsnagi pädevad. Samuti lähevad siia alla inimesed, kellel on aastate võrra kogemust IT valdkonnas. Ma ei arva, et professionaaliks saamisel on oluline tunda ühte teemat ülima põhjalikkusega, vaid pigem arvan, et IT proff võiks teada kogu IT-st üldiselt ning olla suunitletud ühele valdkonnale.

Teiseks oluliseks eelduseks on kirg (passion) antud valdkonna vastu. Õppida ja teada võib valdkonna kohta meeletult palju ning nende teadmistega saab ka väga palju ära tehtud ja karjääriredelil kõrgemale tõustud, kuid kui isikul puudub reaalne, sügavam, erilisem huvi, siis on see nagu vastuvoolu ujumine - see lihtsalt pole päris see. Arvan, et profid on need, kes armastavad seda, mida nad teevad ning kelle jaoks on töö päriselt ka hobi. Kui ikka silmi särama ei pane ja töökohustused tunduvad kui "jälle see 9st 5ni tegemine", st puudub innukus, siis minu jaoks on tegu asjatundja, mitte profiga.

Omadused

IT proffidel on hulganisti omadusi, mis tegelikult käivad kõiksuguste professionaalide kohta ning ideaalis võiks käia ka üleüldiselt iga inimese kohta. Usun, et profid on koostööaltid, initsiatiivikad ning neil on hea analüüsivõime, samuti peaksid nad olema ausad nii iseenda kui teiste suhtes. Üks oluline omadus oleks veel oskus asju teistele selgitada. Professionaalist ei ole pikalt kasu, kui kõik hea ja tore püsib ainult tema enda peas. Arvan, et üks õige proff peaks olema suuteline selgitama oma valdkonda ka inimesele, kes sellest valdkonnast üldiselt midagi ei tea. 

Lisaks pean oluliseks omadust (kasvõi alateadlikult) järgida nn "Boy Scout Rule"'i, mille põhimõte on jätta asi peale oma tegevust samasse või paremasse seisukorda, kui enne, kui sellega alustasid. Arendusmaailmas on see lihtne "jäta kood paremasse seisu, kui siis, kui sa selle leidsid". See ei ole alati võimalik, kuid kui vähegi on võimalik otsustada, võiks lähtuda sellest reeglist.

Oskused

On üsnagi iseenesest mõistetav, et proff ei saa olla, kui pole vastava ala teadmisi ega vastaval alal kompetentsi. Seega on minu arvates üks IT profi oskustest seotud tehniliste teadmistega. Arvan, et IT proff võiks pigem tunda erinevaid valdkondasid ITs ning suutma neid omavahel sobitada ja kombineerida. Ma ei arva, et IT proff peaks kogu temaatikat une pealt ja peast teadma, rohkem pean oluliseks nn oskust googeldada ehk oskus otsida informatsiooni, kui seda peaks vaja minema. Samuti oskus eraldada saadud informatsioon vajalikuks ja sobivaks ning üleliigseks.
IT proff on enesekindel oma teadmiste osas ning teab oma väärtust.

Lisaks tehnilistele teadmistele peab üha enam oma töös kasutama ka sotsiaalseid- ja muid nn soft-skille, mis igapäevaelus kasuks tulevad. Paistab, et möödas on ajad, mil IT mees oli üksik inimene kuskil nurgas, kes nokitses oma asja. Tänapäeval on üha enam tööd vaja teha tiimides või koos teiste inimestega, kus suhtlemine on hädavajalik. Seega peab IT proff olema veidi ka nagu müügimees - jutt võiks joosta ning kui ei jookse, siis vähemalt ei tohiks suhtluse ees verest välja lüüa.

Hinnang

Minu hinnangul on eestlastest IT proffidel need eeldused/omadused/oskused olemas. Selle kasuks räägib näiteks see, et meie IT tööjõud on hinnatud ressurss ka välismaal. Samuti oleme oma IT teadmistega eeskujuks ka mujal maailmas. Eestlastele omaselt on eneseväärtustamine siiski pigem tagaplaanil ja enamasti räägitakse end kehvemaks, kui tegelikult ollakse. Arvan, et see on omadus, mida on koduriigi IT profid võiks veel arendada.


Kasutatud allikad:

Comments

Popular posts from this blog

(Tuntud) IT-juhid (27.03. - 03.04.2020)

Teistmoodi IT (24.04. - 01.05.2020)

3 IT-lahendust, millest ei saanud seda, mida sooviti (31.01. - 07.02.2020)