The Case for Copyright Reform (06.03. - 13.03.2020)

Käesoleval nädalal on teemaks autoriõigus ja intellektuaalomand IT valdkonnas. Sellega seoses pidi uurima 2012. aastal kirjutatud autoriõiguste reformi puudutavat raamatut "The Case for Copyright Reform". Seal oli toodud kuus punkti, kuidas lahendada olukorda seoses autoriõiguste reformi läbiviimisega.

Moral Rights Unchanged

Kõige lihtsamas mõttes tähendaks see punkt, et teose loojaks võib end pidada vaid autor. See peaks olema kõikide teiste isikute poolt tunnustatud. Mainiti ka kuldaväärt lauset: "Give credit where credit is due", mis on väga relevantne igas loomesektoris, olgu selleks kunst, muusika või tarkvaraarendus.
Kuigi mingis mõttes võib öelda, et see punkt on tänapäeva maailmas juba rakendust leidnud, tunnen, et hetkel levib internetis pigem halb komme jagada pilte/tekste/muusikat ilma, et viidataks originaalautorile või nö source'le, kust antud teos leitud on. Selle punkti paremaks rakendamiseks tuleb üsna palju inimeste mõtlemist ja kombeid muuta.

Free Non-Commercial Sharing

See punkt puudutab võimalust legaalselt ilma maksmata teoseid jagada, kuid seda vaid juhul, kui jagamise eesmärk ei ole teenida selle pealt tulu. See tähendaks, et teoseid saavad jagada kõik soovijad, mis suurendaks teose levikut ning suurendaks teose kättesaadavust. 
Selle punktiga seoses tuuakse teoses hiljem välja tõsiasi, et kui loodi avalikud raamatukogud, kardeti, et kirjanikud ei hakka enam oma teoste pealt tulu teenima, kuna avalikes raamatukogudes said nende teoseid lugeda kõik soovijad. See hirm osutus aga asjatuks, sest nagu tänapäeva olukord näitab, ei ole kirjanike tulu selle tõttu kuigi palju kannatanud. Sama meetodit soovitakse rakendada nüüd ka internetipõhise failijagamise juures.

20 Years of Commercial Monopoly

Kõige lihtsama sisuga punkt - lühendada autoriõiguse pikkust autori eluiga + 70 (ja mõningatel juhtudel isegi enamalt) aastalt 20 aasta peale alates avalikustamise hetkest. 
Tänapäevases kiiresti muutuvas maailmas tundub see igati asjakohane mõte.

Registration After 5 Years

Kuulub kokku eelneva punktiga. Peale esimest 5 aastat, mil autoriõigus on esialgselt rakendatud, saaks iga autor seda õigust soovi korral pikendada. Selle käigus tuleks esitada ka kehtivad kontaktandmed, mis tagaks võimaluse teose kasutada soovijatel võtta autoriga ühendust.

Free Sampling

See punkt aitaks kaasa uute artistide ja loomeinimeste tekkele, kuna lubaks kasutada teiste autorite teoseid enda teostes ilma selleks eraldi luba küsimata. Seejuures tuleks aga lähtuda antud ettepanekute järjekorras esimesest punktist - viitamist ei tohi unustada. Kui kasutad kellegi teise teost, märgi ka see teos (ja selle autor).

A Ban on DRM

DRM (Digital Rights Management) kasutamist suurkorporatsioonide poolt tuleks vähendada, kuna see takistab teoste tarbimist. Need võiks olla kehtestatud antud riigi seadustes.

Lühihinnang

Lugedes antud teost veidi edasi, toodi mitmeid näiteid olukordadest, kus teoste jagamine on toonud kaasa pikki ja kulukaid kohtuskäimisi, millest kumbki osapool tegelikult ei võida. Samuti toodi esile ka kampaaniaid, mis keelasid teoseid jagada ilma seadusliku nõusolekuta. Selliseid reklaame mäletan isegi näiteks DVD'l oleva filmi algusest. Käesoleval ajal pole ma sellevastast võitlust väga märganud.
Mulle endale meeldib enim teine punkt, mis lubaks teoseid kasutada oma tarbeks, kui sellega pole plaanis tulu teenima hakata. Seda tehakse tegelikult ju praegugi. Näiteks võib üks pereliige osta endale CD plaadi, laadida muusika omale telefoni ning plaadi järgmisele pereliikmele edasi anda. Nii levib muusika ühelt teisele, kuigi seaduslikult on selle eest tasunud vaid üks inimene. Tunduks mõistlik seda ka internetipõhiselt rakendada.
Samuti olen nõus viienda (Free Sampling) punktiga. Mulle tundub, et see võiks aidata kaasa kultuurilisele mõtlemisele ning loomeinimeste arvukuse kasvule. Samas tehakse seda praegu niigi, olgu see siis "legaalne" või mitte. Selle punkti juures tekiks ka küsimus, et kui olen endale nö sahtlisse loonud teoseid, mis on kasutanud mõne teise autori teoseid ja tahaksin neid nüüd müüma hakata - kuhu tõmmata piir selles osas, kui palju on minu teoses teise autori teost? See, kas olen kasutanud mõne teise autoriga sama stiili või kasutanud reaalselt mõnda tema enda teose osa enda loomingus, võib tekitada vaidlusi, mis ei saagi mingil moel olla objektiivsed. Loomingus on alati palju subjektiivsust ning selle reguleerimine saab olema keeruline ettevõtmine.

Comments

Popular posts from this blog

(Tuntud) IT-juhid (27.03. - 03.04.2020)

Teistmoodi IT (24.04. - 01.05.2020)

3 IT-lahendust, millest ei saanud seda, mida sooviti (31.01. - 07.02.2020)